???????????????????????????????

۰۳

اسفند
۱۳۹۳

مسجد امیر چخماق یزد

ارسال شده توسط: سبحان/ 1377 ۰

مسجد امیر چخماق یزددر میدان امیرچخماق در شهر یزد مسجد میر چخماق یا امیر چخماق که در یزد به نام مسجد جامع نو نیز خوانده شده است واقع گردیده است. این مسجد در مجموعه امیرچخماق یزد قرار دارد که شامل مسجد و دو آب‌انبار (دوره تیموریان و قرن ۹ هجری) ، بازار و تکیه میباشد.

این مجموعه که امیر جلال‌ الدین چخماق از امرا و سرداران شاهرخ تیموری زمانی که به حکومیت یزد رسید با همکاری همسر خود ستی فاطمه خاتون برای آبادانی، شهر آن را بنیان نهاد، از آثار قرن نهم هجری می باشد. بانیان در مرکز شهر یزد و در شمال مسجد، میدانی ایجاد کردند که هنوز پابرجاست، این میدان در عصر صفوی هم به همین نام شهرت داشت. برخی از این آثار از جمله چهار سوقی بر روی کاروانسرا ساخته شده است ، در زمان شاه عباس احیاء گردیده است. میدان جلوی مسجد و سردر بازار اوایل قرن سیزدهم هجری تبدیل به حسینیه شده ‌است، البته چون ساخت چنین فضاهایی از زمان صفویه به بعد در ایران رواج پیدا کرده ، آنچه مسلم است ، این مکان در آن زمان، نقش حسینیه را نداشته است.

بازاری به نام حاجی قنبر که از بناهای نظام‌الدین حاجی قنبر جهانشاهی است در شرق میدان امیر چخماق وجود دارد. این شخص که به امر جهانشاه قره قریونلو به حکومت یزد رسیده بود آثار دیگری هم در یزد بنا کرد، از آن جمله: بعدها بر سر در بازار بنای بلند و زیبایی که یکی از معـرف‌های شهر یزد است به اسلوب بناهای موجود در تکیـه‌های یزد سـاخته شد و هنگـامی که می‌گوینـد میرچخماق مرادشان همین بناست در حالی که از آثار امیر چخماق نیست.

دور خارجی گنبد مسجد و بر کمربند آن عبارت السلطان ظل الله… به کوفی بنایی تکرار شده است و محراب صحنه اصلی از کاشی معرق با ساختمانی مقرنس کاری شده است که در وسط آن سنگ مرمر بسیار خوش تراشی به اندازه ۳٫۳۸ در ۱٫۱۵ متر نصب گردیده است و یک گل مربع به اندازه ۵۴ در ۹۵ سانتیمتر در وسط مقرنس کاری نصب است. کتیبه‏ای از کاشی معرق به خط ثلث محمد الحکیم در سر در شرقی مسجد نصب است. گنبد مسجد ترکدار و خمیده است با کاشی سبز رنگ و پیرامون آن نیز کتیبه‏ای به خط کوفی قرار دارد. در حد فاصله تکیه و بازارچه حاجی قنبر آب انبار تکیه امیر چخماق واقع شده و احتمالاً قدمت آن به دوره صفویه می‌رسد که در حال حاضر به عنوان موزه آب در شهر یزد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

Administrator

ارسال دیدگاه

لطفا یک نظر بنویسید.
لطفا نام خود را وارد کنید
لطفا آدرس ایمیل خود را وارد کنید.
لطفا یک ایمیل درست وارد کنید