دره ستاره های قشم

۲۶

بهمن
۱۳۹۳

دره ستاره ها قشم

ارسال شده توسط: سبحان/ 1470 ۰

دره ستاره های قشمجزیره نشینان قشم بر اساس یك افسانه قدیمى معتقدند، دره ستاره ها شب هنگام محل آمد و شد ارواح و اجنه مى باشد كه این باور از نظر علمى قابل اثبات نبوده و گویا این داستان به خاطر وجود اصوات ناشی از گردش باد در بین سنگ ها و صخره ها شکل گرفته است .

تحقیقات آنوبانینى نشان داده است اهالى محل عقیده دارند ستاره اى از آسمان افتاده و اشكال عجیبى را از سنگ و خاك و ماسه پدید آورده است . دره ستاره های قشم با قدمت حدود دو میلیون سال،كه بر اثر فرسایش خاك، سنگ و ماسه ناشى از باد و باران و رگبارها به وجود آمده است، شاهكار كم نظیر طبیعت در جزیره زیباى قشم است. قدمت این قسمت از جزیره مربوط به دوره زمین شناسى سنوزوئیك و درحدود ۲ میلیون سال می باشد .با حرکت از شهر قشم به سمت ساحل جنوبى به روستاى بركه خلف مى رسید . در فاصله ۵ كیلومترى از شمال این روستا یكى از زیباترین جلوه هاى فرسایش در جزیره قابل مشاهده است . ادامه راه، جاده خاكى است كه شما را به دره ستاره ها مى رساند. متن زیر متن تابلوى راهنماى نصب شده در محل دره ستاره هامی باشد:
دره ستاره ها كه اهالى بومى به آن ستاره افتاده یا استاره كفته نیز مى گویند از زیباترین جلوه هاى فرسایش در جزیره پهناور قشم است اهالى معتقدند پس از فرو افتادن ستاره اى در این محل و بر اثر ضربه اى سهمگین، خاك از زمین بالا آمده و به هر شكلى كه بوده خشك شده و چنین اشكالى پدید آمده است . به دلیل شكل ویژه این دره و انواع حجم ها و پدیده هاى فرسایش موجود در آن وزش بادهاى تند و گردش هوا در لابه لاى ستون ها و حفره هاى موجود در دره تولید صدا مى كند و به دلیل این صداها ست كه اهالى معتقدند با تاریك شدن هوا این دره محل آمد و شد ارواح و اجنه است و بنا براین از ورود به آب در شب خوددارى مى كنند . زیبایى دره ستاره ها در شب هاى مهتابى در لحظاتى كه سكوت همه جا را فرا گرفته و آسمان و ستاره ها در نزدیكى زمین احساس مى شوند، دو چندان است. در گوشه و كنار ستون ها و دره ستاره ها راه هاى تنگ، باریك و گاه پهن و وسیع وجود دارد كه با نظم خاص خود چشم هر بیننده اى را خیره میکند .
دره ستاره ها قشم در واقع از سوى آب هاى سطحى، رگبارهاى فصلى و تندبادها فرسایش یافته است. فلات اولیه كه به صورت كم و بیش دست نخورده باقى مانده در بخش شمالى قرار گرفته است و در ارتفاع بین ۷ تا ۱۰ مترى از كف دره قرار داشته پر از پوسته هاى فسیلى بوده و جنس آن ماسه سنگ با سیمان آهكى سست می باشد . براى رفاه حال گردشگران و بازدیدكنندگان در ابتداى سال ۸۵ با همت معاونت سیاحتى و گردشگرى سازمان و به دستور مدیرعامل منطقه آزاد قشم و كمك شوراى اسلامى و اهالى روستاى بركه خلف راه دسترسى به دره ترمیم و براى ایجاد امكانات رفاهى و بهداشتى اقداماتى انجام گرفته است .
منظره هاى این دره بسیار جذاب و دیدنی هستند و در هر طرف ستون ها و كنگره ها با اشكال متنوع و جالب به چشم مى خورند و بین آنها راه هاى تنگ و باریك و گاهى پهن و وسیع وجود دارد که به طرز عجیبی چشم نوازی می کنند. علاوه بر این شكاف ها و سوراخ هاى بزرگ و كوچكى نیز وجود دارند كه گاه این تصور را ایجاد می كنند كه موجودى عجیب و غریب در دل آن تاریكى ها زندگى مى كند. وجود این اشكال و طرح هاى عجیب سبب گشته كه در شبهاى تاریك مردم قشم فكر مى كردند اشباح و اجنه در این دره رفت و آمد دارند.

Administrator

ارسال دیدگاه

لطفا یک نظر بنویسید.
لطفا نام خود را وارد کنید
لطفا آدرس ایمیل خود را وارد کنید.
لطفا یک ایمیل درست وارد کنید