در این قسمت از اطلاعات مربوط به هتل ها، انواع مختلف هتل (Different Types Of Hotels) را برای شما توضیح می دهیم.
هتل ها به چهار گروه کلی تقسیم می شوند؛
۱) هتل های زنجیره ای بین المللی (International Chain Hotels) : مثل هتل های زنجیره ای هیلتون، شرایتون، هایت، هالیدی این، ماریوت و . . . که در پنج قاره جهان دارای شعباتی هستند و با مدیریت و استاندارد یکسانی اداره می شوند.
۲) هتل های زنجیره ای منطقه ای (Regional Chain Hotels) : که به صورت زنجیره ای ولی در یک منطقه محدود و خاص به فعالیت می پردازند. به طور مثال هتل هایی که فقط در منطقه خاورمیانه فعالیت دارند یا هتل هایی که فقط در شرق آسیا فعال هستند، مثل گروه هتل های فلوریدا که در هنگ کنگ، چین و ماکائو دارای شعباتی هستند.
۳) هتل های زنجیره ای کشوری (National Chain Hotels) : که دامنه فعالیت انها به صورت زنجیره ای و در داخل کشور می باشد. مثل گروه هتل های هما و گروه هتل های پارس.
۴) هتل های مستقل و شخصی (Independent Hotels) : این هتل ها به صورت شخصی و خصوصی اداره می شوند.
طبقه بندی هتل ها براساس اندازه و تعداد اتاق
(Lassifying Hotels (size
هتل ها براساس اندازه و تعداد اتاق، طبقه بندی های متفاوتی دارند که دو نمونه طبقه بندی هتل ها براساس اندازه به شرح زیر است؛
طبقه بندی الف )
- هتل های کوچک با کمتر از ۱۵۰ اتاق (SMALL)
- هتل های متوسط با ۱۵۰ تا ۲۹۹ اتاق (medium)
- هتل های بزرگ با ۳۰۰ تا ۶۰۰ اتاق (large)
- هتل های بسیار بزرگ با بیش از ۶۰۰ اتاق (mega)
طبقه بندی ب)
- هتل های کوچک با کمتر از ۷۵ اتاق (SMALL)
- هتل های متوسط با ۷۵ تا ۲۰۰ اتاق (medium)
- هتل های بزرگ با ۲۰۰ تا ۳۰۰ اتاق (large)
- هتل های بسیار بزرگ با بیش از ۳۰۰ اتاق (mega)
لازم به توضیح است طبقه بندی هتل ها معمولاَ بستگی به بزرگی هتل های موجود در هر ناحیه یا کشور دارد. طبقه بندی های ذکر شده صرفاَ به عنوان نمونه ارائه می گردد. بدیهی است در کشور ما هتل های معدودی با بیش از ۳۰۰ اتاق وجود دارد، بنابراین طبقه بندی ب، به وضعیت موجود هتل های کشور ما نزدیک تر است.
طبقه بندی هتل ها براساس بازارهای هدف
Glassifing Hotels (Target Markets
نیاز به سفر به دلایل مختلفی پدید می آید و این میهمانان هستند که بسته به نوع سفرشان ترجیح می دهند هتل های خاصی را که با نوع سفر آنها سازگارتر است، انتخاب کنند. به عنوان مثال، فردی که به قصد امور اداری سفر می کند، ترجیح می دهد در هتلی در منطقه مرکزی شهر و نزدیک به مراکز اداری و اقتصادی اقامت کند و هتلی در حومه شهر یا در یک منطقه جنگلی مناسب اقامت او نیست. از دیگر سو سرمایه گذاران و سازندگان هتل ها نیز به این نیازها توجه و هتل ها را در مناطق مختلف و براساس بازار هدف که همان نیاز اقامتی میهمانان است، تأسیس می کنند.
هتل ها براساس بازارهای هدف به هشت دسته تقسیم می شوند:
۱- هتل های تجاری (Commercial Hotels) : معمولاً در مناطق مرکزی و تجاری شهرها واقع شده اند و جهت استفاده میهمانانی که به قصد انجام امور اداری و تجاری سفر می کنند، مناسب است.
۲- هتل های فرودگاهی (Airport Hotels) : برای اقامت میهمانان در حال سفر(ترانزیت) و نزدیک یا در محوطه داخلی فرودگاه ها قرار دارد.
۳- هتل سوئیت (Suite Hotels) : اتاق های این هتل ها شامل یک اتاق خواب و یک پذیرایی و بعضی مواقع سوئیت ها دارای یک آشپزخانه کوچک نیز می باشد. واحدهای این هتل ها گاهی به صورت آپارتمان بنا می شود که در این صورت به آن هتل آپارتمان می گویند و مورد استفاده افرادی است که به صورت خانوادگی سفر می کنند.
۴- هتل های مناسب برای اقامت طولانی(Residental Hotels) : شبیه هتل سوئیت ها هستند، ولی آشپزخانه بزرگتری دارند و برای مسافرانی مناسبند که اقامت طولانی دارند. در این نوع هتل ها سعی بر این است که امکانات مناسب برای اقامت طولانی میهمانان فراهم باشد.
۵- هتل های خواب و صبحانه (Bed And Breakfast Hotels) : در این نوع هتل ها که معمولاً تعداد محدودی اتاق دارند، فقط خدمات اتاق و صبحانه ارائه می گردد و معمولاً قیمت های پایین تری نسبت به سایر هتل ها دارند. این هتل ها مورد استفاده دانشجویان و کسانی است که تمایل دارند هنگام سفر هزینه کمتری برای اقامت خود بپردازند. هتل های یک و دو ستاره ی کشور ما غالباً از این نوع هتل ها می باشند.
۶- Resort Hotels : شاید بتوان به این نوع از اقامتگاه ها، هتل های تفریحی گفت. هتل هایی که در آن خدمات تفریحی مثل گلف، تنیس، استخر، سونا و . . . ارائه می گردد و معمولاً در مناطق خوش آب و هوا مثل کنار دریا، جنگل، کوهستان و مناطقی با مناظر زیبا بنا می شوند و خدمات ویژه ی پارکینگ، غذا، نوشابه و انواع تفریحات در آنها ارائه می گردد.
۷- هتل های تشریفاتی (Convention Hotels) : هتل هایی که برای برگزاری مراسم و تشریفات بزرگ طراحی و دارای تعداد زیادی اتاق می باشد. خدمات غذا و نوشابه ی ممتاز و رستوران و سالن هایی مجلل داشته و آماده پذیرایی از میهمانان مهم و برگزاری مراسم خاص می باشند.
۸- هتل کازینو (Casino Hotels) : علاوه بر اتاق هایی برای اقامت دارای سالن های متعدد بازی و سرگرمی بوده و میهمانانی که به قصد شرط بندی و بازی سفر می کنند، معمولاً این نوع هتل ها را انتخاب کرده و در آن اقامت می کنند.
درجه بندی هتل ها (Hotel Rankiing)
سازمان های نظارتی کشورها با استفاده از تجارب و الگوهای خدماتی موجود، هتل ها و واحدهای اقامتی را درجه بندی می کنند. این درجه بندی در مقیاس های جهانی نیز انجام می شود و سازمان های بین المللی ناظر در صنعت جهانگردی با معیارهای خاص، رتبه بندی هتل های بین المللی را برعهده دارند. مهمترین عواملی که برای درجه بندی هتل ها مورد توجه قرار می گیرد، عبارتند از:
۱- معماری، ساختمان و محوطه سازی هتل
۲- تجهیزات سرمایشی، گرمایشی و تهویه مطبوع
۳- مبلمان، لوازم و تجهیزات خدماتی
۴- دکوراسیون و تزئینات داخلی هتل
۵- تنوع و کیفیت خدمات
۶- آموزش و تحصیلات نیروهای انسانی
۷- ملاحظات بهداشتی و حفظ محیط زیست.
رتبه و درجه هتل ها در کشورهای مختلف با نشان ستاره (Star) و الماس (Diamond) نمایش داده می شود. در کشور ما درجه بندی هتل ها با نمایش ستاره و از ۱ تا ۵ ستاره می باشد و بالاترین درجه موجود در کشور ایران هتل هایی با ۵ ستاره می باشد.