دسته: جاذبه های مشهد

آرامگاه نادرشاه مشهد

باغ نادری مشهد-آرامگاه نادرشاه افشار

ارسال شده توسط: سبحان/ 4798 ۰

آرامگاه نادرشاهآرامگاه نادرشاه افشار بنایی است که در سال ۱۳۴۲ خورشیدی توسط هوشنگ سیحون در مجموعه باغ موزه نادری در شهر مشهد به یادبود نادرشاه افشار طراحی و ساخته شده‌است. ساختمان آرامگاه نادر شاه از دو تالار موزه و قسمت مرکزی که محل تدفین نادرشاه میباشد تشکیل شده که یکی از آنها موزه اسلحه و آثار مربوط به دوران نادرشاه و دیگری موزه اسلحه دوره های مختلف تاریخ ایران را نمایش میدهد.

 

تاریخچه باغ نادری مشهد

این آرامگاه کوچک در سال ۱۱۴۵ هجری قمری در زمان حیات نادرشاه و به دستو ر وی در مجاور چهارباغ شاهی و روبروی حرم امام رضا از خشت و گل ساخته شد. قوام‌السلطنه در اواخر عهد قاجار (۱۲۹۶ خورشیدی) آرامگاه تازه‌ای در محل یکی از مقابر ویران شده نادری برای وی ساخت و استخوانهای او را از تهران به مقبره مزبور حمل کردند. ساختمان جدید که در محل فعلی آرامگاه وی قرار داشت مدتی بر پا بود تا این که انجمن آثار ملی ایران در سال ۱۳۳۵ خورشیدی درصدد بر آمد آرامگاهی مناسبِ شأن نادرشاه برای وی در همان محل مقبره ساخته قوام‌السلطنه ساخته شود که این کار از سال ۱۳۳۶ شروع و در سال ۱۳۴۲ به پایان رسید و آرامگاه نادر شاه افشار در تاریخ ۱۲ فرودین ماه سال ۱۳۴۲ به همت انجمن آثار ملی ایران با حضور محمد رضا پهلوی در باغ نادری بازگشایی شد. در اواخر سال ۱۳۸۶ پس از ۶ ماه تعطیلی باغ موزه نادری که بر اساس طرح نوین بهسازی مورد بازنگری و تعمیرات در فضاهای داخلی قرار گرفته بود دوباره بازگشایی شد. این موزه هم‌اکنون تحت مدیریت سازمان میراث فرهنگی اداره می‌شود. فیلمی در باره آرامگاه در ساله ۱۳۸۹ به کارگردانی علی حسن زاده ساخته شده است.

مجموعه باغ موزه نادری

آرامگاه کنونی نادرشاه واقع در ضلع شمال غربی چهارراه شهدا (نادری سابق) قرار دارد که پس از آرامگاه امام رضا(ع) مهم‌ترین مکان تاریخی و گردشگری داخل شهر مشهد تلقی می‌شود و در باغی به مساحت ۱۴۴۰۰ متر مربع ساخته شده است. آرامگاه شامل سکویی دوازده پله ای، محل گور، پوششی خیمه مانند بر روی قبر، سکویی مرتفع در مجاور قبر با مجسمه نادرشاه سوار بر اسب و سه تن دیگر در پی او، یک غرفه فروش کتاب و دو تالار برای موزه می باشد. مصالح مقبره غالباً از سنگهای خشن و سخت گرانیت کوهسنگی مشهد است. مجسمه نادر شاه سوار بر اسب بر فراز یک حجم سنگی مرتفع به همراه تنی چند از سربازانش توسط مجسمه ساز فقید ابوالحسن صدیقی ساخته شده است. بعضی از قطعات سنگ برای اینکه تداعی کننده مقبره دوم ساخته خود نادرشاه باشد،بسیار بزرگ انتخاب شده است. پوشش آرامگاه کاملاً به مانند چادر عشایری است، که نادر در آن زاده و هم کشته شده‌است. پوشش دیوارهای داخلی آرامگاه نیز از سنگهای مرمر اُخرایی رنگ مراغه انتخاب شده تا قتل نادرشاه در داخل چادر را بهتر تداعی کند.

موزه نادری در قسمت اصلی بنای یادبود آرامگاه افشار در ۲ تالار به معرفی آثار تاریخی این دوره قرار دارد:

تالار شماره ۱: به نمایش اشیاء مختلفی به‌منظور معرفی آثار تاریخی دوره افشار پرداخته است و شامل انواع سلاح ها، تابلوهای نقاشی از نادر و صحنه‌های جنگ مانند تابلویی از جنگ کرنال، البسه و پوشاک رزمی نظامیان دوره افشار، چند نسخه خطی نفیس از جمله تاریخ جهانگشای نادری و دو شمشیر متعلق به نادر و وسایل سوارکاری مانند زین و برگ اسب از دوره افشار تا قاجار اختصاص دارد که روی یکی کلمه «السلطان نادر» حک شده و روی دیگری که در روز تاجگذاری نادر در دشت مغان به سال ۱۱۴۸ هجری از طرف ملت ایران به وی هدیه شده این بیت شعر طلاکوب شده است:

هست سلطان بر سلاطین جهان          شاه شاهان نادر صاحب قران

تالار شماره ۲: در حال حاضر به نمایش برخی تصاویر و نیز پاره ای اطلاعات تاریخی در ارتباط با زندگی نادرشاه افشار و همچنین کلنل محمدتقی خان پسیان اختصاص یافته است.

همچنین آرامگاه محمد تقی خان پسیان سردار خراسان در گوشه شمالی آرامگاه نادر قرار دارد.

آژانس مرکز توریسم ایران افتخار دارد، همه روزه با شما میهمانان گرامی در تور مشهد هوایی و تور مشهد با قطار چهار تخته و شش تخته همراهی و خدمت گزاری نماید.جهت اطلاع از تورهای ارزان مشهد و تور لحظه آخر مشهد با شماره ۸۸۹۷۵۹۳۰-۰۲۱ مرکز توریسم ایران تماس حاصل نمایید و یا در خبر نامه سایت عضو شوید تا از آفرهای ویژه تور مشهد آگاه شوید.

آرامگاه فردوسی مشهد

آرامگاه فردوسی مشهد

ارسال شده توسط: سبحان/ 1751 ۰

آرامگاه فردوسی مشهدمشهور است به دلیل شیعه بودن پیکر فردوسی را به گورستان راه ندادند ، ناچار او را درون شهر طابران توس مشهد نزدیک به دروازهٔ شرقی رزان در باغ خودش به خاک سپردند. مزار او زیارتگاه اهل معرفت و دانش بود و با وجود آنکه بارها آن را با خاک یکسان نمودند مجددا از نو ساخته می شد. ساختن اولین بنا بر گور ابوالقاسم فردوسی را بر مبنای خبری نه چندان موثق به سپهدار توس یعنی ارسلان جاذب که ذکر او در دیباچه شاهنامه آمده‌است در زمان فردوسی نسبت داده اند.اشعاری که بر اضلاع چهارگانه بنا نقش بسته است از حکیم فردوسی و معرف شخصیت و اندیشه اوست و نمای بیرونی بنا شامل عناصر تزئینی هخامنشی به خصوص ستون ها و سرستون ها است و .ساختمان فعلی آرامگاه فردوسی الهام گرفته از شیوه معماری هخامنشی به ویژه آرامگاه کوروش می باشد.  فضای داخلی بنا شامل ۲۰ ستون مرمری،علاوه بر الهام گرفتن از معماری دوه اشکانی در پائین و هشت ستون در بخش فوقانی می باشد و بخش فوقانی بنا بصورت توخالی ساخته شده است. دیوارنگاره هایی از فریدون صدیقی که نمایش صحنه هایی از روایات شاهنامه است در بخش هایی از آرامگاه فردوسی نصب شده است. بهترین حجاران تصاویری از شاهنامه را بر دیوارهای آرامگاه که مساحت ساختمان آن ۹۴۵ متر بود حک کردند. ساختمان آرامگاه از همان سال‌های نخست به سبب عدم محاسبهٔ مقاومت مصالح و خاک پی و از آنجا که در طراحی بنا محاسبات فنی لازم به عمل نیامده بود،  شروع به نشست و جذب رطوبت نمود و با وجود تعمیرات و مراقبت‌های سی‌ساله لزوم تجدید بنای آرامگاه مطرح گردید و در سال ۱۳۴۳ بازسازی بنا به دستور انجمن آثار ملی در سال ۱۳۴۷ با نظارت مهندس هوشنگ سیحون به انجام شد.

باغ آرامگاه فردوسی که یک موزه و کتابخانه دارد و در حدود شش هکتار مساحت دارد، هم اکنون سالانه بیش از یک میلیون شیفتهٔ فردوسی و زائر را در شهر مشهد پذیراست. با این همه فضلای اهل ادب ایران در صدد توسعه و آبادی مجموعه بوده و آن را درخور شأن رفیع فردوسی نمی‌دانند.

بنای کنونی ساخته شده از بتون و سنگ و کاشی و دارای نهصد متر سطح زیربناست که سعی شده در ظاهر کاملاً شبیه بنای پیشین باشد. داخل بنای پیشین کوچکتر و کم عمق تر و دارای نمای بیرونی شبیه بنای فعلی و دارای دو ورودی کم‌عرض شرقی و غربی بود. بخش فوقانی بنا این بار میان‌تهی ساخته شد، در صورتی که در اجرای اولیه توپر بوده و سقف داخلی آن هم متأثر از عناصر تزیینی عصر فردوسی و دورهٔ هخامنشی با کاشی‌کاری معرق روکاری شده، دیوارهای آن هم تماماً با سنگهایی از منطقهٔ توس نماسازی شد که در شهر مشهد، نمای کلی آرامگاه کوروش بزرگ در پاسارگاد را در ذهن بیننده تداعی می‌کند.

آژانس مرکز توریسم ایران افتخار دارد، همه روزه با شما میهمانان گرامی در تور مشهد هوایی و تور مشهد با قطار چهار تخته و شش تخته همراهی و خدمت گزاری نماید.جهت اطلاع از تور هوایی و زمینی مشهد، تورهای ارزان مشهد و تور لحظه آخر مشهد با مرکز توریسم ایران تماس حاصل نمایید و یا در خبر نامه سایت عضو شوید تا از آفرهای ویژه تور مشهد آگاه شوید. جهت مشاهده هتل های مشهد از منوی سایت به قسمت هتل-هتل های مشهد مراجعه نمایید.