دسته: جاذبه های فرهنگی قشم

تور قشم

اسکله باسعیدو قشم

ارسال شده توسط: سبحان/ 1463 ۰

اسکله باسعیدو قشمدر صد و چهل و چهار کیلومتری شهر قشم اسکله ای متعلق به دوره ساسانیان قرار دارد که از سنگ های بزرگ رودخانه ای و ملات گچ زنده ساخته شده است. اسکله باسعیدو به دلیل موقعیت جغرافیایی ، محل استقرار انگلیسی ها در جزیره بوده و از آن برای استقرار کشتی های جنگی خود در جزیره استفاده می کردند. در حال حاضر بندرگاه صیادی مناسبی به همت اداره شیلات قشم در این اسکله تاریخی احداث گردیده است.در دوره مغول ها ، دوره تیموری و اوایل دوره صفوی نیز اسکله مرمت و بازسازی شده و از آن استفاده می کردند.

تور قشم

روستای توریان قشم

ارسال شده توسط: سبحان/ 1310 ۰

روستای توریان قشميكي از روستاهاي جزيره قشم كه در حدود سی و یک كيلومتري جنوب غرب قشم قرار دارد روستای توریان می باشد. اين روستا از چند جهت با روستاهاي ديگر همجموار است به طوری که از غرب به روستاي تم سنتي ، از شرق به روستاي باغ بالا ، از شمال به روستاي خالدين و از جهت جنوب به روستاي رمكان محدود شده است. همچنین این روستا به وسيله ي يك راه فرعي به طول دو كيلومتر از جاده ي اصلي قشم- باسعيدو جدا مي شود. در زمان شورش مغول به ایران و هرج و مرج آن زمان هر قبيله به گوشه امني مي گريخت كه از غارت مغول جان به در برد ، و گويا توران نامي که رئیس یکی از این قبایل بود به قشم آمده و نام شاهي بر خود گذاشته و مسجد و بارگاهي و حمامي بنا کرده و ملقب به تورانشاه گرديده است. طبق اسناد تاریخی دو تورانشاه يكي در جزيره قشم و دیگری در جزیره هرمز می زیسته اند.

در این روستا کشاورزی رونق داشته و علاوه بر کاشت سیفی جات ، نخلستان های زیبا و زمین های آفتابگردان جزو جاذبه های چشم نواز آن محسوب میگردند.
ابن بطوطه در سفرنامه خود چنین مي نويسد: توراني كه در اين جزيره طويله نام شاهي دارد و در شش فرسنگي قشم ساكن شده به نام مخلص يا توريان نامیده می شده است.

تور قشم

زیارتگاه شیخ اندر آبی قشم

ارسال شده توسط: سبحان/ 1535 ۰

زیارتگاه شیخ اندر آبی قشمدر قسمت شمالی جزیره قشم و در بین بندر لافت و خمیر، جزیره کوچکی به نام شیخ اندر آبی قرار دارد که در هنگام مد دریا قسمت‌هایی از آن به زیر آب فرو می‌رود ، به طوری که در هنگام جزر ، بر وسعت حزیره افزوده شده و در موقع بالا آمدن آب دریا و مد ، مساحت آن کاهش می‌یابد. تعداد زیادی درخت حرا در حاشیه شمالی جزیره شیخ اندر آبی وجود دارد ، همچنین در جنوب شرقی جزیره نیز زیارتگاه شیخ اندرآبی یا قدمگاه شیخ با گنبدی سفید خود نمایی می کند که مورد احترام ماهیگیران و دریانوردان است. فاصله بین جزیره شیخ اندرآبی قشم و بندر لافت را می‌توان در مدت ۵ دقیقه با قایق موتوری طی کرد. در حال حاضر این جزیره مسکونی نیست.

تور قشم

سردار امامقلی خان قشم

ارسال شده توسط: سبحان/ 1186 ۰

سردار امامقلی خان قشم امامقلی خان از سرداران جنگی در زمان شاه عباس یکم و فرمانده ایرانیانی بود که پرتغالی ها را از منطقه هرمز بیرون راندند. امامقلی که پسر الله وردی خان ، رئیس غلامان شاهی بود ، در شیراز حکمرانی می کرد و در دوره شاه عباس به اوج قدرت و محبوبیت رسید. پس از فوت پدر ، به کار وی ادامه داد و پس از تسلط کامل بر قلمرو حکومتی خود به فرمان شاه عباس جزیره هرمز ، قشم و متعلقات آنها را از پرتغالی ها گرفت و از مغرب تا بصره چنان پیش رفت که تمام جزیره های خلیج فارس و سراسر خاک جنوب ، از بندر جاسک تا شط العرب به تصرف وی درآمد. امامقلی و پسرانش سرانجام در قزوین به دست شاه صفی ، جانشین شاه عباس و از ترس اینکه مبادا او را از قدرت برکنار کنند ، به قتل رسیدند.

تور قشم

مسجد شیخ برخ قشم

ارسال شده توسط: سبحان/ 1348 ۰

مسجد و بقعه شیخ برخ قشمدر اوایل قرن دوم هجری قمری و به همت زاهدی با ایمان به نام سید خواجه برخ مشهور به پیر تم اولین مسجد در قشم ساخته شده است که بقعه شیخ نیز در گوشه همین مسجد وجود دارد. قاب تخته یکی از لنگه های در مسجد در موزه ملی میراث فرهنگی ایران باستان نگهداری می شود.

درباره مسجد روایتی دلنشین نقل شده که می گویند : اکثر بناها از جمله عبادتگاه زاهد مشهور شیخ برخ قشم در اثر زلزله ای ویرانگر با خاک یکسان شدند ، بعدها کشتی بانی که از آفریقا آمده بود در دریا دچار طوفانی سخت می شود و نزد خود نذر می کند که اگر نجات یابد مسجد شیخ برخ را بازسازی کند. پس از آن کشتی او نزدیک روستا به گل می نشیند و او از چوب های دکل کشتی مسجد شیخ را بازسازی کرده و به خط نسج خام نام شیخ و تاریخ تجدید بنا را بر ورودی آن حک می کند.

تور قشم

مسجد قبا قشم

ارسال شده توسط: سبحان/ 1307 ۰

مسجد قبا قشماز جمله مسجد های مشهور قشم که در روستای هلر واقع شده، مسجد قبا می باشد. معماری استثنایی، رنگ ها، طرح و نقشه این مسجد سبب شده که همچون نگینی در جنوب ایران بدرخشد. گنبدهای هم اندازه در تناسب با نقشه و طرح که با مجموعه بنای اصلی هماهنگ شده اند، شکوه فزاینده ای به مسجد بخشیده و معنویت آن را دو چندان می کند. ساختمان اصلی به کمک اختلاف سطح، از شالوده بنا و فضای پیرامون فاصله گرفته. در سطح زیرین حیاط ، برکه آبی وجود دارد که در فضای داخلی آن کرسی های چوبی برای وضو گرفتن در نظر گرفته شده تا نمازگزاران ضمن وضو گرفتن از فضای روحانی حیاط هم لذت ببرند.

تور قشم

مسجد جامع قشم

ارسال شده توسط: سبحان/ 1306 ۰

مسجد جامع قشمدر بخش مرکزی شهر مسجد جامع قشم قرار دارد که یکی از قدیمی ترین و بزرگترین مساجد قشم می باشد. بنا بر تحقیقات به عمل آمده ، این مسجد از آثار صوغیه همسر حاکم وقت آن زمان بوده و در سال ۱۲۰۲ هجری قمری بنا شده است. در مرکز شبستان مستطیلی شکل مسجد ۱۶ ستون در دو ردیف تعبیه شده است. پوشش سقف بر روی ستون های شانزده گانه و به کمک قوس های تیره دار و دیوارهای دو طرف تعبیه شده است. محراب و منبر مسجد در وسط دیوار و در داخل حیاط طویل آن قرار گرفته است. این مسجد چندین بار مرمت و بازسازی شده و در حال حاضر نیز در اعیاد مذهبی جشن های مذهبی و در روزهای جمعه نماز جمعه در آن برگزار می گردد.

کاسه سلخ قشم

کاسه سلخ قشم

ارسال شده توسط: سبحان/ 1232 ۰

کاسه سلخ قشمبرهوتى به طول تقريبى هفت کيلومتر و عرض تقريبى پنج کيلومتر که هيچ پوشش گياهى در آن وجود ندارد و گويى از حيات و عناصر حياتى بويى نبرده است در ساحل جنوبى قشم قرار دارد که به کاسه سلخ موسوم است.

تپه‌ ماهورهاى متداخل و گسترده‌اى که در اعصار گذشته از زمين جوشيده و در همان حال سفت و بسته شده تشکيل هزاران تپه کوچک و بزرگ مخروطى شکل و اشکال فرسايشى را داده‌اند.همچنین يک چشمه شفابخش گوگرد در داخل برهوت از زمين مى‌جوشد.اين عوامل نشان دهنده آنست که مخازن عظيم نفت و گاز در لايه‌هاى زيرين در منطقه برهوت سلخ وجود دارد.
جذابيت شگرف این منطقه (گرچه کمتر از ساير جاهاى جزيره بازديدکننده دارد) مى‌تواند تفکرى عميق را براى انسان به ارمغان آورده و پناهگاهی امن را برای عاشقان سکوت و آرامش پدید آورد ، آرامش و سکوتی که گه‌گاه با صداى بال زدن عقاب معروف و بزرگ قشم مى‌شکند.

درخت انجیر معابد قشم

انجیر معابد قشم

ارسال شده توسط: سبحان/ 1773 ۰

انجیر معابد یا درخت سبز یا درخت لول ( LOOL یا لو )درخت انجیر معابد قشم

درخت همیشه سبز یا درخت لور (معروف به انجیر معابد) معروفترین درخت جزیره قشم و از رستنی های شگفت انگیز مناطق حاره ، مخصوصا جزایر خلیج فارس است که تاجی بزرگ با ریشه های هوایی متعدد و برگهایی همیشه سبز دارد. میوه رسیده نارنجی رنگ درخت لور خوراکی و مطبوع است.
یکی از زیباترین درختان لور در تم سینتی (منطقه توریان قشم) و در نزدیکی بقعه ای دیدنی با طرح معماری کهن به نام زیارت پیر واقع شده است. برگها و ریشه هایی که از بدنه آویزان هستند و همچنین پوست کهنسال این درخت را از سایر درختان دیگر متمایز ساخته است و ریشه های درخت لور طوری رشد می کند که مانند چتری بر روی زمین سایه می افکند و ممکن است تا چند صد سال عمر کنند بوده و یکی از رستنی های شگفت انگیز جزیره قشم می باشد.