دسته: جاذبه های طبیعت گردی

سرعین

سرعین

ارسال شده توسط: سبحان/ 1616 ۰
سرعین
بهشتی به نام سرعین

شهر سرعین با ارتفاع متوسط ۱۶۵۰ متر از سطح دریا و با مساحتی بیش از ۱۲۸۰۰۰۰ متر مربع در ۲۸ کیلومتری غرب شهر اردبیل قرار گرفته است و به علت چشمه‌های آبگرم فراوان شهرت دارد و یکی از مناطق گردشگری در استان اردبیل بوده و برجسته ترین مراسم آن در سوگ‌ها شبیه خوانی و تعزیه خوانی دهه اول ماه محرم می‌باشد.

 

جاذبه‌های شهر سرعین

در شهر سرعین حدود ۲۵۰ هتل – هتل آپارتمان و مهمانسرا وجود دارد که همه ساله در فصل تابستان پذیرایی ایرانگردان و جهانگردان شیفته تور طبیعت گردی فراوانی است. هتل چالدران نمونه ای از این هتل هاست که علاوه بر این مردم منطقه خانه‌های مسکونی و ویلاهای خود را به عنوان مهمانپذیر اجاره می‌دهند.

مردان بولاغی: آبی بسیار خنک، زلال و سبک دارد که برای بیماری‌های پوستی مثل کهیرزدگی بسیار مناسب است.

سرخان بولاغی: آبی بسیار خنک، زلال و سبک دارد که پیشتر جنبه شرب و آبیاری داشته و امروز تنها جهت آبیاری زمینهای کشاورزی طایفه سلیمانی بکار گرفته می شود.

چاقور چوقر: نام تپه‌ای دراین روستا است که در آن گونه‌های کمیابی از خزنده گان مثل آفتاب پرست وسوسمار زندگی می‌کنند.

روستای تاریخی کنزق: در ۲ کیلومتری شرق شهر سرعین روستای تاریخی به نام کنزق وجود دارد. دراین روستا دره‌های متعددی وجود دارد که نام معروف ترین آنها ساری دره (دره زرد) است. این دره دارای تعدادی چشمه طبیعی بوده[نیازمند منبع] و با درختان گلابی و گیاه گیلیدیک و آب روانی که از میان دره می‌گذرد، امروزه تفرجگاه خیلی از مسافران این منطقه شده است. دربالا دست این دره تپه‌ای به نام (حسین تپه سی ) وجود دارد که در آن غارهای متعددی است که این غارها مانند شهری در زیر کوه قرار گرفته‌اند. از این غارها اشیاء تاریخی متعددی یافت شده که مبین قدمت تاریخی این تپه ها و آثار زندگی در دوره های بسیار دور می باشد.

روستای تاریخی «کنزق» دارای غارهای تاریخی مربوط به دوره اشکانیان است که در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است.

تورش سویی (آب ترش): این آب ترش و بسیار گازدار است. نوشیدن این آب برای بیماری‌های معده بسیار مناسب است. همچنین برای بیماری‌های پوستی وخارش دست توصیه می‌شود.

این شرکت با اجرای منظم تور طبیعت گردی سرعین به صورت گروهی و با بهترین خدمات، در بهترین هتل ها ی سرعین افتخار خدمت گزاری شما گرامیان را دارد.جهت اطلاع از سایر تورهای شاد گروهی طبیعت گردی یکروزه و چند روزه با ما تماس بگیرید و یا در خبرنامه سایت عضو شوید تا از آفرهای ویژه تور طبیعت گردی و تورهای لحضه آخر مرکز توریسم ایران آگاهی یابید.

 

اماکن باستانی شهر سرعین

[list icon=”momizat-icon-earth” icon_bg=”circle” icon_bg_color=”#1e73be” ]تپه باستاني آناهيتا در داخل شهر سرعين,آتشكده آذر فريق در ۵ كيلومتري شهر سرعين,دهكده صخره اي ويند كلخوران در فاصله ۴٫۵ كيلومتري شهر دهكده سنگي و زير زميني ويند كلخوران,غار و پناهگاه زير زميني گلستان در فاصله ۱۲ كيلومتري شهرستان نير,معماري هاي صخره اي گنزق در ۳ كيلومتري شهر سرعین[/list]

ویژگی‌های فرهنگی و هنری سرعین

برای بررسی فرهنگ مردم سرعین باید فرهنگ مردم آذربایجان بالاخص اردبیل را موردبررسی قرار داد. این مردم خالق یکی از غنی ترین گنجینه های ادبیات شفاهی ملل خاورمیانه و ایرانند. جهانگردان شیفتهٔ فولکور ان شده‌اند. ادبیات شفاهی این خطه از سابقه‌ای کهن برخورداراست. شالوده ادبیات آذربایجان برفولکوربنا نهاده شده است و فولکور خود به معنای حکمت خلق یا آفرینش خلق می‌باشد. در جای دیگر فولکور عبارت است از اداب و روسم توده مردم، تصنیف‌های عامیانه و توده شناسی ومجموعه ترانه‌ها و هنرهای سادهٔ یک ملت.

وجه تسمیه سرعین

سرعین به زبانی ترکی (سریین) به معنای محل خنک می باشد سرعین در فرهنگ لغات عربی به معنی سرچشمه می‌باشد. در ادوار گذشته ازاین منطقه به نام‌های ساری قیه، سارقین، سرائین، سرقین یادکرد می شده است.

 

تاریخچه سرعین

سرعین
سرعین
ساری قئیه درتاریخ سرعین

در تاریخ مجمع البلدان از دامنه سبلان و اطراف اردبیل از آبگرمها تا دره ای بنام ساری دره یادی کرده اند. ساری دره در شمال ساری قئیه (سرعین کنونی) واقع شده که ساکنان آن زمان، به خاطر وجود سنگهایی به رنگ زرد و خاکهای زعفرانی و سنگ گلداخته های آتش فشان زرد رنگ در قدم به قدم سرعین نام ساری قئیه را برای این شهر انتخاب کرده بودند. زرخیز بودن این مکان دلیل بعدی می تواند باشد.
در نزدیکی سرعین یا درست بگویم ساری قئیه روستای هست به نام “درگه سران” که امروزه به نام ورگه سران معروف است.بخاطر این درگه سران نام نهادن که این مناطق نشیمن گاه سران ساسانی بود و کسانی که به دیدار مئوبد موبدان می آمدند به اصطلاح خودشان می گفتند به درگه سران میرویم تا احتیاجات خود را از آن درگاه و از آن مقام دریافت نماییم. در آن زمان مردم ایران به سه دسته عظیم تقسیم شده بودند:
۱_موبدان ۲_اشراف ۳_کشاورزان
هزاران نشانه از دوران ساسانیان در گوشه و کنار شهر سرعین و مناطق سبلان به چشم می خورند. این موبدان هر جاکه اطراق می کردند اشراف چون مور و ملخ دور آن وادی را پر می کردند. از روستای لاطران گرفته تا آتشگاه سبلان و از آل پارس (الوارس کنو نی) گرفته تا ایران دره سی( یعنی دره ایران که امروزه با نام ایران دره سی معروف است.) همه و همه گویای دوران ساسانیان است.

سارقین

باظهور اسلام و سقوط حکومت پادشاهان زردشتی و امپراطوری ایران این معبد اقامتگاه و پایگاه سارقین شد که از زیر زمین های معبد به جای پناهگاه استفاده می کردند و تپه زردشت پناهگاه سارقین شد.دلیلش نیز این بود که معبد درست درمسیرجاده ابریشم قرار گرفته داشت و کاروان های زیادی ازطرف اردبیل و بلاد دیگر از دامنه این معبد به سمت تبریز عبور می کردند. جاده ابریشم مجد و عظمت معبد آناهیتا را زبان زد عام و خاص کرده بود و هم اکنون نیز اهمیت وجودی خود را نگاه داشته است.تبریز یولی (راه تبریز) هنوز هم از دامنه اذربایجان پاک نشده است که از زیر این تپه تا به دریایه سیاه اناتولی امتداد دارد و در زمان نادر شاه افشارسردسته این راهزنان به دست نادر شاه گرفتار و کشته شد.

سرقین

نام سارقین به سرقین در اوایل سلسله افشاریه و در اواخر سلسله صفوی تغییر یافت. شناسنامه ها و اسناد ملکی و مدارک رسمی و دولتی ایران که با نام سرقین مکتوب است شواهد محکمی است که تاریخ این مرز و بوم را در اوراق سینه ها می نگارند و خاطرات گذشته گان را زنده میکند.

 تور سرعین شاد گروهی هر هفته توسط مرکز توریسم ایران برگزار می شود که از جمله گشت های آن میتوان به: گردنه حیران، جنگل فندق لو، آبشار ویلا دره، بازار مرزی آستارا، بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی، شورابیل، جنگل گیسوم و بازار منجیل اشاره نمود.

آبگرم‌های سرعین

سرعین دارای دهها چشمه آب گرم معدنی می‌باشد که از کوه سبلان سرچشمه می‌گیرند که لیست برخی آبگرم‌های معروف آن عبارت است از:

[list icon=”momizat-icon-droplet” icon_bg=”circle” icon_bg_color=”#1e73be” ]گاومیش گلی (این مجتمع به صورت سنتی است و چشمه‌ها مستقیماً در محل استخر وجود دارند),بش باجیلار (بش باجیلار در زبان آذری به معنای ۵ خواهران است),مجتمع آب درمانی سبلان (این مجتمع به صورت مکانیزه و مجزا برای خانم‌ها و آقایان در طول روز و تا ساعت ۱۱ شب سرویس دهی دارد),آبدرمانی ایرانیان (این مجتمع به صورت کاملاً مجهز است),آبدرمانی اترک,آبدرمانی ائل سویی,آبدرمانی یول سویی,آبدرمانی دره سویی,آبگرم ژنرال,آبدرمانی پهنلو,آبدرمانی قهوه سویی,ساری سو,آبدرمانی شفا,قره سو,چشمه ابگرم دالار[/list]

 

پیست اسکی آلوارس سرعین

پیست اسکی آلوارس سرعین
پیست اسکی آلوارس سرعین

در دامنه‌های سبلان پیست اسکی آلوارس قرار دارد که بزرگترین پیست اسکی از لحاظ وسعت در ایران می‌باشد. این پیست اسکی در ۲۴ کیلومتری سرعین در فاصله ۱۲ کیلومتری روستای الوارس قرار گرفته است و از انجائی که در ارتفاع ۳۲۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد به سبب بارندگی برف فراوان در طول پائیز و زمستان و به جهت دیر ذوب شدن برفهای این منطقه می‌تواند در حدود شش الی هشت ماه از سال مورد استفاده قرار گیرد که از این لحاظ در کشور در رتبه اول قرار دارد.

جهت اطلاع از قیمت تور شاد گروهی سرعین که زیر شاخه تور طبیعت گردی می باشد از منوی سایت به قسمت تور طبیعت گردی مراجعه نمایید و یا با شماره تلفن ۸۸۸۹۷۱۷۹-۰۲۱ مرکز توریسم ایران تماس بگیریدو برای اطلاع از سایر تورهای شاد گروهی طبیعت گردی یکروزه و چند روزه در خبرنامه سایت عضو شوید تا از آفرهای ویژه تور طبیعت گردی و تورهای لحظه آخر مرکز توریسم ایران آگاهی یابید.

 

masooleh

ماسوله

ارسال شده توسط: سبحان/ 1867 ۰

ماسولهیکی از نقاط سرسبز، تاریخی و خوش آب و هوای شمال ایران با زمستانهای پر برف، تابستانهای خنک و با هوای مه آلود شهر توریستی و تاریخی ماسوله است. ماسوله در بخش سردار جنگل فومن، در جنوب غربی استان گیلان ، ۳۶ کیلومتری شهر فومن و ۲۰ کیلومتری شهر ماکلوان و ۶۰ کیلومتری شهر رشت قرار دارد. با دخالت پایگاه میراث فرهنگی ماسوله و سازمان حفاظت از محیط زیست به منظور حفاظت از محیط زیست، میراث معنوی ماسوله و طبیعت بکر، راه قدیمی ماسوله به خلخال که در گذشته شاهراه ارتباطی آذربایجان و گیلان بوده است در چندین دهه گذشته امکان توسعه پیدا نکرده است.

مانند زبان مردم جنوب جمهوری آذربایجان و غرب گیلان زبان اصلی مردم ماسوله زبان تالشی می باشد که با زبان آذری قدیم شباهت بسیاری دارد و از زبان های ایرانی شمال غربی محسوب می شود و با زبان گیلکی که زبان اصلی مرکز و شرق گیلان می باشد، متفاوت است.دین مردم ماسوله اسلام و مذهبشان شیعه می باشد. این شهر در فهرست آثار ملی طی شماره ۱۰۹۰ به عنوان میراث طبیعی و فرهنگی به ثبت رسیده است. ماسوله در پی قحطی سال ۱۳۲۰ و احداث جاده ارتباطی جدید بین گیلان و آذربایجان و … بیشتر جمعیت خود را از دست داده است. اجازه ساخت و ساز و توسعه شهر توسط شهرداری ماسوله (تاسیس۱۳۱۱)، سازمان حفاظت از محیط زیست و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری پس از ثبت ماسوله به عنوان میراث فرهنگی و طبیعی، داده نشد و در نتیجه طی هفتاد سال گذشته هزاران تن از اهالی ماسوله در نقاط مختلف ایران به ویژه تهران ساکن شدند. این شهر هم اکنون با مسائلی مانند زمین‌لرزه، ریزش سنگ، رانش زمین، سیل، تصرف به منظور توسعه عمرانی و انسانی و تخریب و… روبرو می باشد.

این شرکت با اجرای منظم تور طبیعت گردی ماسوله به صورت ۱ روزه و چند روزه با بهترین خدمات و راهنمایان مجرب افتخار خدمت گزاری شما گرامیان را دارد.

آبشارهای ماسوله :

آبشارهای ماسوله در نقاط مختلف آن به صورت پراکنده وجود دارند، گرچه در پی سیل‌های سالیان اخیر دستخوش تغییراتی شده اند ولی همچنان مورد توجه طبیعت گردان و دوستاران طبیعت قرار دارند. آبشار کوشم که در انتهای دره جنگلی ماسوله و در ارتفاعات این منطقه واقع شده از جمله آبشارهای ماسوله است که ارتفاع آن به حدود سی متر می‌رسد. مسیر دسترسی به این آبشار در امتداد رودخانه و با شیبی ملایم و در جهت مخالف جریان آب می باشد که پس از گذر از چند آبشار کوچک دیگر، در انتهای تنگه دیواره‌ای سنگی با حدود یک ساعت کوه پیمایی دیده خواهد شد. از دیگر آبشارهای این منطقه با ارتفاع بیش از ۲۰ متر می‌توان به آبشار ماسوله رودخان، آبشار توریشوم، آبشار خرم بو یا خربو و آبشار لارچشمه نیز اشاره نمود که با جلوه ای زیبا چشم نوازی می کنند.

صنایع دستی و سوغات ماسوله :

از سوغات و صنایع دستی ماسوله برای دوستاران تورهای طبیعت گردی می توان به لباس های محلی و شیرینی اگردک، شال و جوراب، عروسک های کوچکی که با نخ کاموا بافته می شوند، چموش، گلیم، لیف حمام، جوراب ساق کوتاه و بلند، صنایع چوبی و فلزی، کلاه پشمی، دستکش و روفرشی(نوعی جوراب ساق کوتاه) نخی و پشمی و . . . اشاره نمود.

جهت اطلاع از قیمت تور ماسوله  به صورت ۱ روزه و چندروزه که زیر شاخه تور طبیعت گردی می باشد از منوی سایت به قسمت تور طبیعت گردی مراجعه نمایید و یا با شماره تلفن ۸۸۸۹۷۱۷۹-۰۲۱ مرکز توریسم ایران تماس بگیرید.

ghale roodkhan

قلعه رودخان

ارسال شده توسط: سبحان/ 1311 ۰

قلعه رودخانقلعه حسامی یا دژ رودخان یا قلعه رودخان نام قلعه‌ایست تاریخی در ۲۰ کیلومتری جنوب غربی شهر فومن در استان گیلان که با ۲٫۶ هکتار مساحت بر فراز ارتفاعات روستای رودخان قرار گرفته است و برخی از کارشناسان،ساخت قلعه را در دوران ساسانیان و مقارن با حمله عرب‌ها به ایران تخمین زده اند. دیوار قلعه که در آن ۶۵ برج و بارو قرار گرفته است ۱۵۰۰ متر طول دارد و تا ماسوله ۴۵ کیلومتر، تا شهر ماکلوان ۲۵ کیلومتر و تا شفت ۲۰ کیلومتر فاصله دارد، ولی از مسیر آسفالته و  اصلی مسافت قلعه تا ماکلوان تقریباً ۳۵ کیلومتر و تا ماسوله ۶۰ کیلومتر و تا فومن ۲۵ کیلومتر است.

در کنار قلعه رودخانه‌ای با همین نام جاری است و این قلعه در ارتفاعی بین ۶۶۵ تا ۷۱۵ متر از سطح دریا واقع گردیده است. این دژ با ارزش تاریخی که دارد بنابر ویژگی‌های استراتژیکی و رزمی، ساختار و معماری، در سی مرداد سال ۵۴ ه.خ، به شماره ۳٫۱۵۴۹ در فهرست آثار تاریخی و ملی ایران ماندگار گردید.

این شرکت با اجرای منظم تور طبیعت گردی قلعه رودخان به صورت ۱ روزه و چند روزه با بهترین خدمات و راهنمایان مجرب افتخار خدمت گزاری شما گرامیان را دارد.

تاریخچه قلعه رودخان:

در دورهٔ سلجوقیان این قلعه از پایگاه‌های مبارزاتی اسماعیلیان بوده و تجدید بنا شده است. بر روی کتیبه سردر ورودی قلعه رودخان درج شده که این قلعه در سال ۹۱۸ تا ۹۲۱ هجری قمری برای سلطان حسام‌الدین امیردباج بن امیر علاءالدین اسحق تجدید بنا شده است که این کتیبه در موزهٔ گنجینهٔ رشت نگهداری می‌شود. امیره حسام الدین دباج فومنی معروف به مظفرالسلطان، فرمانروای بیه‌پس اولین قدرت منطقه‌ای بود که قلعه رود خان را بازسازی کرد و از اطاعت از صفویان سرپیچی کرد تا از آنجا به مقاومت بپردازد ولی موفق نشد و به دربند گریخت و در آخر دستگیر شد و در تبریز اعدام گردید.

دلیل نام گذاری قلعه:

معادل باستانی (دژ رودگان) یا (روگان) به معنای دژی که در کنار رود قرار دارد یا تغییر یافته آن به نام قلعه رودخان خوانده می‌شود، چون این قلعهٔ تاریخی در کنار رودخانه‌ای بنا گردیده است. این قلعه به زبان مردم بومی آن منطقه که تالشی هستند قله رخون نامیده می‌شود که به مرور زمان به قلعه رودخان تغییر یافته است. قلعه رودخان به نام‌های قلعهٔ سگسال، هزارپله، سکسار، سگسارو حسامی نیز در دوران‌های تاریخی مختلف خوانده شده است.

جهت اطلاع از قیمت تور قلعه رودخان  به صورت ۱ روزه و چندروزه که زیر شاخه تور طبیعت گردی می باشد از منوی سایت به قسمت تور طبیعت گردی مراجعه نمایید و یا با شماره تلفن ۸۸۸۹۷۱۷۹-۰۲۱ مرکز توریسم ایران تماس بگیرید.

دریاچه الیمالات

ارسال شده توسط: سبحان/ 1314 ۰

تور یکروزه دریاچه الیمالاتدریاچه الیمالات در مسیر جاده ارتباطی نور به چمستان و در قسمت جنوبی دوراهی روستای کارگر کلا ، در هشت کیلومتری نور در مسیر جاده نور به چمستان قرار گرفته است و فاصله آن از جاده اصلی نور به چمستان حدود سه کیلومتر می باشد.

دریاچه الیمالات به عنوان گردشگاه مورد استفاده قرار می‌ گیرد و در دل جنگل واقع شده ‌است و آنقدر زیباست که گویی ‌جنگل‌ را در آغوش گرفته است. پس از پارک اتومبیل با یک پیاده روی پنج دقیقه ای از بلندی به سمت پایین که دریاچه آنجاست هدایت شده و پلی زیبا شما را مسیر کنار گذر دریاچه الیمالات وصل می‌کند. نمای زیر پل که بعضی وقت‌ها پر آب است مربوط به سدی کوچک می باشد. پس از چند پله دیگر به سنگ‌ های زیبای کنار رودخانه نزدیک شده و در آنجا همه چیز برای چند ساعت آرامش و البته تفریح مهیا میباشد. این مکان در روزهای جمعه پذیرای تور یکروزه مرکز توریسم ایران می باشد.

این شرکت با اجرای منظم تور طبیعت گردی دریاچه الیمالات به صورت ۱ روزه و چند روزه با بهترین خدمات و راهنمایان مجرب افتخار خدمت گزاری شما گرامیان را دارد.
این دریاچه در بهار و تابسـتان و بخصوص تعطیلات یکی از پر بازدید ترین اماکن تفریحی و توریسـتی در سراسر استان مازندران می باشد. دریاچه ‌ای که وقتی برای اولین ‌بار بعد از طی ‌کردن جاده ‌ای پر درخت به آن می ‌‌رسید و وارد محوطه‌ اش می ‌شوید شکوه طبیعت آن ، شما را بهت زده خواهد کرد و باورتان نمی ‌شود که چنین منظره ای پیش روی شماست.
رستوران و کافی شاپ، امکانات قایق ‌سواری، مکان نصب چادر، آلاچیق، سوپر مارکت، سوئیت برای اسکان شب و امکان ماهیگیری از جمله امکانات رفاهی و تفریحی این دریاچه می باشد.

توصیه:

در هر فصل سد خاکی الیمالات زیبایی خود را دارد اما در فصل بهار و پاییز به خاطر رنگ درختان و برگ ها فضای متفاوتی پیدا خواهد کرد.
پس کفش مناسب پیاده روی و لباس مناسب برای محیط جنگلی به همراه داشته باشید و علاقمندان به عکاسی دوربین و علاقمندان به ماهیگری وسایل ماهیگیری خود را فراموش نکنید.

جهت اطلاع از قیمت تور دریاچه الیمالات  به صورت ۱ روزه و چندروزه که زیر شاخه تور طبیعت گردی می باشد از منوی سایت به قسمت تور طبیعت گردی مراجعه نمایید و یا با شماره تلفن ۸۸۸۹۷۱۷۹-۰۲۱ مرکز توریسم ایران تماس بگیرید.

mesr

کویر مصر

ارسال شده توسط: سبحان/ 1637 ۰

کویر مصرمصر که نام‌های پیشین آن: مزرعه یوسف، چاه دراز، کلاته یوسف بوده است، روستایی در استان اصفهان و از توابع شهرستان خور و بیابانک می باشد که در ۶۰ کیلومتری شمال خور و در ۴۵ کیلومتری شرق جندق در دشت کویر ایران قرار دارد. دو روستای بسیارکوچک دیگر به نامهای امیرآباد و فرحزاد به همراه روستای مصر دریک خط شمالی– جنوبی به طول حدود ۶ کیلومتر قرار دارند. روستا یا کویر مصر درست در میانه راه دامغان به نائین و اصفهان قرار گرفته است. روستای مصر یکی از مناطق گردشگری جذاب ایران بوده و نام دریای شنی کویر مصر برای بسیاری از دوستاران طبیعت آشناست.

این شرکت با اجرای منظم تور طبیعت گردی کویر مصر به صورت چند روزه با بهترین خدمات و راهنمایان مجرب افتخار خدمت گزاری شما گرامیان را دارد.

روستای مصر

درباره بارانداز ، آخر دنیا
این روستا آخرین روستای مسکونی پیش از دشت کویر فرحزاد می باشد که در دهه ۱۳۲۰ ه.ش با ساختن دوازده خانه به نیت دوازده امام بنا گردیده است. در قدیم به محلی که کاروان­ های شتر برای استراحت یا شب مانی بار می­ انداختند یا بار به زمین می ­گذاشتند بارانداز گفته می شد که این محل ممکن بود کاروانسرا، چاه آب، اتاق و یا بدون هیچ سرپناهی وسط بیابان باشد. دو نمونه از این خانه­ ها اقامتگاه سنتی بارانداز یک و دو  می باشد که بارانداز یک، خانه برادران طباطباییست که از سال ۸۵ به اقامتگاه گردشگران تبدیل گردیده است و کمی بعد بارانداز دو که بزرگترین خانه محلی روستا می باشد نیز بازسازی و به بهره برداری رسیده است. بارانداز دو ۸ اتاق و بارانداز یک ۵ اتاق دارند و ظرفیت اتاق­ ها متفاوت و بیشینه ظرفیت اتاق ­ها ۵ الی ۱۲ نفر می باشد.سبک معماری باراندازها برگرفته از معماری درون ­گرای روستا­های کویری و با خشت و کاه گل ساخته شده است.باراندازها محل زندگی خانواده طباطبایی شهر جندق در ۴۵ کیلومتری روستای فرحزاد است و به صورت خانوادگی اداره می شود. هر دو بارانداز باغچه، سرویس بهداشتی ایرانی و فرنگی، ایوان شاه­ نشین و حمام و منقلی برای روشن کردن آتش و پذیرایی با چای آتشی دارند. مکانی برای نشستن دور آتش و مراسم آتشونی در محل ورودی بارانداز ایجاد شده است که در همین جا، آبگوشت معروف (لاخُلی) پخته می­ شود.

 

راجب ریشه نام روستا

فرد سرمایه‌داری به نام یوسف که به شبانی و چراندن گوسفندان می‌پرداخت بنیانگذار این روستا بود. عمر این روستا بیش از ۱۰۰ سال نیست، اما همه آن را به نام مزرعه یوسف می‌شناختند تا آنکه خشک و کم آب شدن قنات های روستا یوسف را مجبور به حفر چاه با موتورهای دیزلی انگلیسی نمود و چند سال بعد از بهره‌برداری از این چاه ها دوباره سفره‌های زیرزمینی آب پائین‌تر رفت تا اینکه یوسف چاه عمیق‌تری را حفر کرد به همین دلیل اهالی روستاهای همجوار، این روستا را (چاه دراز) نامیدند. اما یوسف از اهالی خواست از آن به بعد نام این روستا را مصر بنامند چون نام وی یوسف است و داستان یوسف پیامبر نیز در سرزمین مصر اتفاق افتاد بود. در وسط روستا به دستور یوسف خیابان عریضی به طول حدود ۵۰۰ متر احداث شد و در پاسخ به ابهامات اهالی که معتقد بودند روستای ما کوچک است و نیازی به احداث این خیابان ندارد می‌گفت که در آینده‌ای نزدیک اینجا شلوغ و معروف می‌شود و جالب اینکه اکنون گردشگران زیادی از این روستا دیدن می‌کنند به نحوی که اکنون روستای مصر یکی از مقاصد مهم طبیعت گردی در ایران به شمار می رود.

درباره روستای مصر

در ورودی روستا دو تاق کوچک مقابل هم قرار دارد که داخل یکی ژنراتور بزرگی وجود دارد که برق مصر و روستای هم جوار آنرا ( فرحزاد )از این طریق تامین می گردد و دیگری تنها مغازه‌ی روستاست که مجهز به خط تلفن ثابتی است که ارتباطات مخابراتی ساکنان یا احیانا مسافران را برقرار می‌کند و در حال حاضر ارتباط با تلفن همراه میسر نمی باشد.

جاذبه‌های روستای مصر

تعداد زیادی از منجمان آسمان تاریک و صاف این مکان را برای برپایی کارگاه‌های رصدی خود انتخاب و همچنین بسیاری از عکاسان از طبیعت کویری این مکان برای عکاسی استفاده می‌نمایند. بلوار به عرض حدود ۵۰ متر داخل روستا جهت جلوگیری از جابجایی شن‌های روان، موتور سواری، شترسواری در کویر، وجود خانه‌های قدیمی و بازسازی آنها جهت اسکان گردشگران و مهمتر از همه وجود نیزارهایی سرسبز و وسیع در فاصله ۵ کیلومتری روستا و وجود تپه‌های شنی در اطراف آن از جمله عواملی می باشد که باعث جذب توریست در کویر گردیده است و حضور توریست‌های خارجی برای دیدن عجایب کویر مرکزی ایران در آن فراوان است. وجود چاه آب عمیق، سرسبزی منطقه بیابانی و کشت درخت گز و …

جهت اطلاع از قیمت تور کویر مصر  به صورت ۱ روزه و چندروزه که زیر شاخه تور طبیعت گردی می باشد از منوی سایت به قسمت تور طبیعت گردی مراجعه نمایید و یا با شماره تلفن ۸۸۸۹۷۱۷۹-۰۲۱ مرکز توریسم ایران تماس بگیرید.