تور چابهار

۲۷

بهمن
۱۳۹۳

منطقه آزاد تجاری-صنعتی چابهار

ارسال شده توسط: سبحان/ 1318 ۰

منطقه آزاد چابهارمنطقه آزاد تجاری-صنعتی چابهار یکی از مناطق آزاد هفت گانه ایران است که در اوایل دههٔ ۱۳۷۰ و در راستای اهداف اقتصادی این کشور ، در پیرامون اقیانوس هند و دریای عمان و در کنار چابهار ساخته شده است.

منطقه آزاد چابهار با مساحت چهارده هزار هکتار در کنار آبهای دریای عمان و در منتهی‌الیه جنوب شرقی ایران و در شرق خلیج چابهار قرار دارد. قرارداشتن در خارج از خلیج فارس و دسترسی مستقیم به آبهای آزاد و همینطور عدم آسیب پذیری در مواقع بروز بحران ، موقعیت استراتژیکی را برای ایجاد یک گذرگاه ارتباطی بین سایر کشورهای جهان و کشورهای آسیای میانه فراهم آورده‌ است.این منطقه به‌وسیله شبکه حمل و نقل هوایی و زمینی از شرق به پاکستان ، از شمال به کشورهای آسیای میانه و افغانستان و از جنوب به اقیانوس هند متصل می گردد. بندر چابهار به دلیل موقعیت راهبردی، که نزدیک‌ترین راه دسترسی کشورهای محصور در خشکی آسیای میانه (ترکمنستان ، افغانستان ، قرقیزستان ، ازبکستان ، تاجیکستان و قزاقستان) به آبهای آزاد است از اهمیت فراوانی برخوردار می باشد و یکی از مهمترین چهارراه‌های کریدور شرق-غرب و شمال-جنوب بازرگانی جهانی است و سرمایه‌گذاری و سازندگی فراوانی در آن انجام می شود ؛ از قبیل افزایش گنجایش بارگیری کشتی‌های اقیانوس‌پیما ، ساخت اسکله و احداث فرودگاه بین‌المللی و ساخت راه‌آهن به سوی آسیای میانه.افزایش اسکله‌ها برای بارگیری کشتی‌های اقیانوس‌پیما ، ساختن فرودگاه بین‌المللی ، کشیدن راه‌آهن برای اتصال به راه‌آهن سراسری ایران و کشورهای ترکمنستان و افغانستان از مهمترین برنامه‌های توسعهٔ چابهار می باشد.

مزیت‌های منطقه آزاد چابهار

در منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار مزایای فراوانی مانند بسیاری از معافیتها و مزایای بازرگانی و سرمایه‌ای و گمرکی و برخورداری از معافیت بر دارایی و درآمد ۱۵ ساله وضع شده است. جدا از اینها این منطقه، مزیتهای کلی دیگری نیز دارد، از قبیل:

  • اتصال مستقیم به اقیانوس هند و دوری از منطقهٔ پرتنش و شلوغ خلیج فارس
  • داشتن مراکز آموزش عالی و دانشگاهی
  • آب و هوای همیشه بهاری در تمامی فصول سال
  • داشتن جاذبه‌های فراوان تاریخی و طبیعی
  • نزدیک‌ترین و آسانترین راه دسترسی به آبهای آزاد برای کشورهای آسیای میانه و افغانستان (بنا بر نظر سازمان ملل، چابهار یکی از مهمترین راههای کریدور شرق-غرب و جنوبی‌ترین راه این کریدور است)
  • اتصال به خشکی و سرزمین مادر که هزینه‌های بارگیری و تخلیه را به مانند کیش و قشم ندارد.
  • برخورداری از دو اسکله شهید بهشتی و اسکله شهید کلانتری با گنجایش حدوداً ۷۰۰۰۰ تن
  • وجود انواع مزایا و تسهیلات برای بازرگانی و سرمایه‌گذاری
  • دسترسی به جاده‌های مواصلاتی و فرودگاه بین‌المللی کنارک

نمایشگاه منطقه آزاد تجاری چابهار در کنار آبهای دریای عمان و در منتهی‌الیه جنوب شرقی ایران در شرق خلیج چابهار قرار دارد.

(از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد)

Administrator

ارسال دیدگاه

لطفا یک نظر بنویسید.
لطفا نام خود را وارد کنید
لطفا آدرس ایمیل خود را وارد کنید.
لطفا یک ایمیل درست وارد کنید