تور قشم

۲۶

بهمن
۱۳۹۳

روستای توریان قشم

ارسال شده توسط: سبحان/ 1339 ۰

روستای توریان قشميكي از روستاهاي جزيره قشم كه در حدود سی و یک كيلومتري جنوب غرب قشم قرار دارد روستای توریان می باشد. اين روستا از چند جهت با روستاهاي ديگر همجموار است به طوری که از غرب به روستاي تم سنتي ، از شرق به روستاي باغ بالا ، از شمال به روستاي خالدين و از جهت جنوب به روستاي رمكان محدود شده است. همچنین این روستا به وسيله ي يك راه فرعي به طول دو كيلومتر از جاده ي اصلي قشم- باسعيدو جدا مي شود. در زمان شورش مغول به ایران و هرج و مرج آن زمان هر قبيله به گوشه امني مي گريخت كه از غارت مغول جان به در برد ، و گويا توران نامي که رئیس یکی از این قبایل بود به قشم آمده و نام شاهي بر خود گذاشته و مسجد و بارگاهي و حمامي بنا کرده و ملقب به تورانشاه گرديده است. طبق اسناد تاریخی دو تورانشاه يكي در جزيره قشم و دیگری در جزیره هرمز می زیسته اند.

در این روستا کشاورزی رونق داشته و علاوه بر کاشت سیفی جات ، نخلستان های زیبا و زمین های آفتابگردان جزو جاذبه های چشم نواز آن محسوب میگردند.
ابن بطوطه در سفرنامه خود چنین مي نويسد: توراني كه در اين جزيره طويله نام شاهي دارد و در شش فرسنگي قشم ساكن شده به نام مخلص يا توريان نامیده می شده است.

Administrator

ارسال دیدگاه

لطفا یک نظر بنویسید.
لطفا نام خود را وارد کنید
لطفا آدرس ایمیل خود را وارد کنید.
لطفا یک ایمیل درست وارد کنید