جنگل حرا قشم

۲۶

بهمن
۱۳۹۳

جنگل حرا قشم

ارسال شده توسط: سبحان/ 1424 ۰

جنگل دریایی حرا (HARRA) زیستگاه امن پرندگان مناطق گرمسیریجنگل حرا قشم

در جزیره قشم درختانی به نام حرا در اندازه های ۳ تا ۶ متر و قطر تنه ای که تا۳۰ سانتيمتر رشد می کند با شاخ و برگ سبز روشن و برگهاي بيضوي شكل و كشيده وجود دارند که نام علمی آن به حکیم و فیلسوف ایرانی ابو علی سینا (Avicenna Marina) نسبت داده می شود و از ويژگيهاي اكوسيستم این جزیره می باشد و مساحتي حدود ۵۶۰۰ هكتار روي آب نيلگون خليج فارس را سبز پوش كرده است و در مناطق پراكنده اي از تنگه هرمز به سمت خاور و سواحل درياي عمان و اقيانوس هند و شمال جزيره قشم تا بندر خمير و در اطراف بندر لافت ديده مي شود.
این درختان که هنگام مد آب دریا تا گلوگاه در آب فرو می روند آب شورزی هستند.درختان حرا قشم بخش شیرین آب دریا را جذب و نمک آن را دفع می کند و در حقیقت یک کارخانه آب شیرین کن طبیعی و خدادادی است و این به دلیل خاصیت تصفیه ایست که در پوست درخت حرا وجود دارد.برگ درخچه هاي حرا را براي تغذيه دام و چهار پايان مورد استفاده قرار مي دهند. عمق آب در مناطق تحت پوشش حرا كه در اصطلاح خور مي نامند از ۳ متر تجاوز نمي كند و به همین دلیل جنگل حرا قشم زیستگاه مناسبی برای ماهیان ، نرم تنان و سخت پوستان پدید آورده که منبع غذایی مهمی برای ماهیان و پرندگان وحشی هستند. اين پرندگان عبارتند از : حواصيل هندي ، حواصيل بزرگ ، اگرت بزرگ ، اگرت ساحلي ، كفچه نوك تيز ، سليم خرچنگ خوار ، گيلان شاه ، ابرو سفيد ، سليم خاكستري ، كاكايي و دودي .
بستر مرطوب جنگل حرا ، محل مناسبی برای پرورش مرغان ماهی خوار دریایی و به طور مشخص ماهی خوار دریایی سفید ( اگرات آلبا ) به وجود آورده و مناطق جزر و مدی حفاظت شده حرا به مثابه سرزمین استراحت و تغذیه پرندگان ماهی خوار و گونه های دیگری از پرندگان مهاجر می باشد.از میان دیگر گونه ها ، آبچلیک یا مرغ باران ( کارادریده) در هنگام مهاجرت از میان جنگل حرا عبور کرده و جنگل حرا در زمستان زیستگاه مناسبی برای تغذیه پلوه ها و آبچلیک هاست. یکی از مسیرهای مهاجرت ، از جنوب ایران و از میان جزیره قشم و جزیره ابوموسی و در نقطه باریک تنگه هرمز عبور می کند.

Administrator

ارسال دیدگاه

لطفا یک نظر بنویسید.
لطفا نام خود را وارد کنید
لطفا آدرس ایمیل خود را وارد کنید.
لطفا یک ایمیل درست وارد کنید