تور چابهار

۲۷

بهمن
۱۳۹۳

جاذبه های طبیعی چابهار

ارسال شده توسط: سبحان/ 1503 ۰

دیدنی‌های طبیعیجاذبه های طبیعی چابهار چابهار

 

  • در چابهار چندین اسکله صیادی وجود دارد که سه اسکله صیادی بریس ، تیس و رمین از بقیه جذاب تر هستند. اسکله بریس در ۶۰ کیلومتری ، تیس در داخل محوطه منطقه آزاد و رمین در ۱۰ کیلومتری چابهار قرار دارند.
  • در مسیر جاده تنگ گالک و در ۲۰ کیلومتری روستای کهیر و در بین دشت کهیر و تنگ و به فاصله چند کیلومتری سه تپهٔ کوچک گل‌فشان به ارتفاع ۱۰ الی ۲۰ متر وجود دارند که دو تای آنها از چندین سال پیش غیر فعال شده‌ است و همانند تپه می باشد و سومی به شکل یک آتشفشان بوده و از دهانه آن گل سرد طوسی رنگی تراوش می‌کند و در حال حاضر فعال می‌باشد. نظیر آن تنها در سه نقطه دیگر جهان گزارش شده‌ است.یک مجتمع تفریحی در کنار این کوه و با حمایت مالی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان سیستان و بلوچستان و توسط شرکت عمران و توسعه رهاورد در حال ساخت می باشد.

 

  •  جلوه‌های طلوع و غروب خورشید در خلیج چابهار.
  • در قسمت جنوبی شهرستان چابهار و در کناره‌های دریای عمان در اثر فرسایش سنگ‌های رسوبی و پیشروی آب دریا صخره‌های بزرگی به وجود آمده که چشم‌اندازی زیبا را شکل داده‌ است.
  • بندر چابهار دارای دو اسکله بزرگ به نام‌های اسکله شهید بهشتی و اسکله شهید کلانتری با ظرفیت تخلیه و بارگیری ۱۵۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰۰ تن می باشد.

 

  • جنگلی از گونه حرا در نزدیکی محلی که رودخانه باهو کلات به دریای عمان می‌ریزد و در ناحیه ساحلی خلیج گواتر به ویژه در خور باهو ، پدیدار می‌گردد. حرا درختچه‌ای است که در مردابهای نواحی گرم مصر و جنوب ایران و کرانه‌های عربستان از جمله شهرستان چابهار می‌روید. دانه‌ های درخت حرا بر روی درخت مادر رشد اولیه را طی کرده و سپس نهال جوان حاصل از درخت جدا شده و به مرداب می‌افتد. قسمت مورد استفاده پوسته شاخه آن می‌باشد. برگهای حرا ظاهر بیضوی شکل و منتهی به یک خامه باریک دارد و با دوام می‌باشد.
  • رودخانه باهوکلات در ۹۰ کیلومتری شرق چابهار به خلیج گواتر دریای عمان سرازیر می‌شود. این رودخانه بویژه به دلیل زیستگاه تمساح ایرانی از نظر گردشگری اهمیت دارد. گاندو یا تمساح پوزه کوتاه بطور طبیعی در این منطقه زندگی می‌کند.
  • از پدیده‌های ژئومورفولوژی چابهار کوههای بدبوم یا مریخی می باشد که به موازات ساحل از منطقهً کچو تا خلیج گواتر کشیده شده‌اند.
  • مجتمعی تفریحی-علمی موسوم به مجتمع نجوم که در خاور میانه بی نظیر است و به علت موقعیت مکانی خاص خود برای منجمان قابل توجه می‌باشد در جاده ساحلی چابهار بریس در حال ساخت می‌باشد.این مجتمع توسط شرکت فراز برج نما و با حمایت مالی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان سیستان و بلوچستان در حال ساخت می‌باشد.

 

  • در تنگه‌ای صخره‌های مشرف به دره‌ای سبز بعد ا‎ز روستای رمین در مسیر جاده‌ای ساحلی گواتر ، تالاب لیپار در ۱۵ کیلومتری شهر چابهار قرار دارد که از بالای آن و در میان سبزه‌زارها روستای لیپار پیداست. در میان دو کوه که فاصله چندانی با هم ندارند آبگیری به طول ۱۴ کیلومتر ایجاد شده که آبهای سرگردان اطراف را جمع نموده‌ است. در این آبگیر انواع درختچه‌ها و بوته‌ها از نوع کلیر و چش و گز منطقه‌ای با اکو سیستم خاصی را پدید آورده است. پرندگانی چون فلامینگو، کشیم، چنگر، باقرقره، تیهو، عقاب دشتی، انواع حواصیل، طاووسک و خوتکا در منطقه به چشم می خورند.
  • انجیر معابد یا لور لول، و به زبان بومی ها کرگ، درختان بزرگی است که در نوار ساحلی چابهار می‌رویند و از درختان تیره کائوچوئی بشمار می‌آید و در آن شیره سفید رنگی جریان دارد. پوست درخت صاف و خاکستری، برگهایش بیضی شکل ساده و درشت است، میوه‌های آن نارنجی رنگ و به درشتی فندق و قابل خوردن است ، تاج این درخت پهن و بزرگ بوده و از انشعابات آن ریشه‌های نابجا می‌روید. اکثراً در نزدیکی زیارتگاه‌ها قرار دارند یا قبلاً زیارتگاه بوده‌اند و عموماً این درختان دارای قدمتی بالای صد سال هستند و  در حال حاضر در روستاهای ماشی، لیپار، رمین، تیس کوپان و کوپان سر از این درخت‌ها وجود دارد.
Administrator

ارسال دیدگاه

لطفا یک نظر بنویسید.
لطفا نام خود را وارد کنید
لطفا آدرس ایمیل خود را وارد کنید.
لطفا یک ایمیل درست وارد کنید